Eksperiments kā mājas darbs
Eksperiments kā mājas darbs
Skolēnu un skolotāju darbs stundās ir ļoti blīvs, un dažkārt laika trūkuma dēļ nākas upurēt padziļinātu pētniecisku darbu kāda likuma vai formulas atklāšanai. Ja skolotājs var paredzēt, ka konkrētajai tēmai būs mazāk stundu, nekā paredzēts, tad pētniecisko darbu jaunieši reizēm var veikt mājās un par secinājumiem var diskutēt jau mācību stundā, izmantojot pašu veidotos video.
Kā piemēru ņemsim ķīmijas un fizikas eksperimentu, kur no sodas un etiķa tiek radīts oglekļa dioksīds jeb ogļskābā gāze. Ir visai daudz video ar šo eksperimentu. Šī eksperimenta būtību var izmantot, mācoties gan par drošību ķīmijas kabinetā, gan par vielu blīvumu un gāzēm. Skolotāja loma ir dot skaidru norādi, kas ir jāpārbauda, veicot eksperimentu, un kā šis eksperiments tiek bērniem uzdots, lai gadījumos, kad kāds no materiāliem nav pieejams, jaunieši problēmu atrisina, izmantojot citus materiālus. Atbilstoši tēmām var izmantot šādas norādes:
- Mācot par gāzēm: “Veikt eksperimentu un noskaidrot radušās gāzes fizikālās īpašības un ķīmisko formulu”.
- Par blīvumu: “Veicot eksperimentu, salīdzināt oglekļa dioksīda blīvumu ar gaisa blīvumu”.
Skolotājam jādod norāde, ka eksperiments ir jānofilmē, lai būtu ticamības moments, ka bērni to ir veikuši. Var ieteikt video ievietot YouTube kanālā un uzlikt kā šifrētu, kas nozīmē, ka jauniešu video redzēs tikai tie, kuriem ir saite, tātad – skolotājs. Noteikti vajadzētu izvairīties no faila sūtīšanas, bet e-klasē atsūtītā video saite būs pietiekami ērta, kā arī līdztekus bērniem var mācīt komunikāciju, kā korekti rakstīt elektroniskās vēstules, nevis nosūtīt tukšu e-pastu tikai ar iekopētu saiti uz video.
Nākamajā stundā kāda skolēna labākais video ir jāparāda visai klasei (protams, ar skolēna piekrišanu), un jāturpina tēma, pārrunājot dotā uzdevuma secinājumus. Mācoties par gāzēm, var parādīt video piemērus ar hēliju un sēra heksafluorīdu.