Kā motivēt bērnu mācīties STEM?
Nav noslēpums, ka STEM (science, technology, engeneering and mathematics) mācību priekšmeti bērniem bieži izraisa pretestību un trūkst motivācijas to apgūt. Šo vēlmi mācīties STEM priekšmetus var ietekmēt daudzi faktori, tāpēc šajā un citos rakstos centīsimies apskatīties, kā virzīt bērnu mācīties STEM vai vismaz nebaidīties no šīs jomas.
Vecāku (ģimenes) loma
Pamati bērnu interesei un sākotnējai ticībai pret STEM tiek ielikti mājās vēl pirms sākšanas iet skolā un tiek turpināti attīstīt arī skolas gaitās. Reizēm rodas liels jautājums no pašu vecāku puses, kāpēc bērni pirmajās klasēs lietas dara ar interesi, bet tālāk interese un motivācija mācīties sāk zust. Īpaši tas notiek sestajā un pēc sestās klases, kad iestājas tā saucamais “tīņu vecums”, ar kuru reizē mācībās algebra nomaina matemātiku, parādās fizikas, ķīmijas mācību priekšmeti. Tajā brīdī nozīmīga loma ir ieliktajiem rīcības pamatiem ģimenē un atbalstam, viedoklim, kuru bērns saņem mājās.
Palīdziet pētīt
Bērnam jau ar pirmajām sekundēm uz planētas Zeme ir milzīga vēlme apgūt lietas, darīt, izpētīt, kāpēc tas striķītis tā karājās, pārbaudīt, kādēļ tā liesmiņa tā kustas. Ļaujiet. Ja bērns ierauga uz ietves slieku, apstājieties un papētiet, kāpēc tā tur ir nonākusi, ja bērns vēlas pārbaudīt, kā ir nošļūkt pa slidkalniņu atmuguriski, stāviet tuvāk, sargājiet, bet ļaujiet. Kad bērns sasniegs skolas vecumu, viņš vēlēsies pārbaudīt jau nopietnākas lietas un prasīs resursus vai atļauju to veikšanai. Tas ir būtisks mirklis, un nepieciešams dot atbalstu mājās un, izmantojot internetā pieejamos resursus, darīt to kopā kaut vienu, divas reizes nedēļā. Vērtīgs kanāls ir The SpanglerEffect, kur Steve Spangler izmēģina visdažādākās lietas. Daudzas no tām ir ļoti vienkāršas un paveicamas ar mājās pieejamiem resursiem. Bērns papildus pilnveidos STEM angļu valodu sev tik populārajā YouTube. Kādā no nākamajiem rakstiem mēs sniegsim padomus materiālu sagādē, kur arī liela loma ir mājiniekiem.
Sacītajam ir spēks
“Matemātika ir grūta, es arī neko skolā no tās nesapratu”; “Mums ģimenē nekad nav veicies fizikā”; “Tu esi mākslinieks, tāpēc nesaprast eksaktos priekšmetus ir normāli”. Tādus un līdzīgus teikumus no vecākiem ir dzirdējuši ļoti, ļoti daudzi bērni, un, iespējams, pats bērns tā nemaz sākumā nedomā, bet skolas vecumā viņa viedokli vecāki ietekmē visai daudz. Ja vecākam ir negatīva iepriekšējā pieredze ar STEM priekšmetiem, tad ir vērts apdomāt iemeslus. Iespējams, ka skolā mācījāties nevaldāmā klasē, kas ietekmēja rezultātus, varbūt kāda priekšmeta skolotājs nebija tik interesants kā citi, tomēr ir vērts analizēt dzīves mirkļus, kuros matemātikas vai ķīmijas zināšanu trūkums ietekmēja izvēles iespējas vai darba rezultātu, un neviens vecāks noteikti ko tādu negribēs novēlēt savam bērnam, – ka ir šāda aizķeršanās prasmju trūkuma dēļ.
Rādiet piemēru
Trešā lieta, kuru būtu vērtīgi ieteikt, ir tuvie cilvēki kā piemērs. Pat, ja ģimenē visi ir saistīti ar STEM attālinātām jomām, tomēr ir vērts ar bērniem doties uz kādu no zinātnes centriem, Dabas muzeju[1] vai noskatīties kādu raidījumu/filmu par tehnoloģijām. Dejošana, mūzika un māksla ir fantastiskas un vajadzīgas lietas, bet arī šīs ir jomas, kas mūsdienās nevar iztikt bez tehnoloģiju risinājumiem, turklāt tās skolā ir biežāk pieejamas nekā tehnoloģiju jomu pilnveides aktivitātes. Vairāk par pieejamām aktivitātēm skatīt šeit.